Kαλημέρα!!!
caspex έγραψε:1. Ποια είναι η αντοχή αυτών των "νέων" κόμπων στα nylon σκοινιά?
Το ερώτημα είναι σημαντικό γιατί εάν π.χ. ο Kevlarόκομπος είναι το ίδιο αποτελεσματικός στα nylon σκοινιά τότε απλά θα πρέπει να συνηθίσουμε να τον εφαρμόζουμε σε όλα μας τα κορδονέτα.
Για τον "κεβλαρόκομπο" δεν αναφέρει τίποτε η UIAA (ακόμη). Ειδικά όμως ο τριπλός και τετραπλός ημίδεσμος δεν προσθέτει τίποτε στις αντοχές του nylon.
2. Αλήθεια, θεωρούμε την αντοχή των 20,5 ΚΝ του ψαρόκομπου στο Dyneema και τα 17,5 ΚΝ του ιδίου στο Kevlar ανεπαρκής ??? (για την καθημερινή πρακτική, όχι για την σπηλαιοδιάσωση)
Υπεραρκετή. Αυτό που πιστεύω ότι θα γίνει είναι
με τις ίδιες αντοχές να μειώνονται οι διάμετροι (άρα και το βάρος), και όχι με τις ίδιες διαμέτρους να αυξάνονται οι αντοχές.
Αυτό το ερώτημα είναι θα έλεγα πιο σημαντικό ακόμη... Γιατί, καταλαβαίνω την διαρκή αναζήτηση των ορειβατών οι οποίοι κάνουν όλο και πιο απαιτητικές αναβάσεις και στις πτώσεις τους αντιμετωπίζουν πολύ πιο δυναμικά φορτία (έως και FF=2)...
Με FF2 δεν έχει σημασία η αντοχή του σκοινιού αλλά η χαμηλή impact force. Η "εξέλιξη" στα δυναμικά σκοινιά κινείται σε πολλούς άξονες (αντοχή σε πτώση σε αιχμηρή κόψη, αδιαβροχοποίηση, ακόμη και μεταβαλλόμενη impact force - μεγάλη στην "αρχή" όπου ο FF θα είναι μεγάλος, μειούμενη στη συνέχεια -όπου το μεγάλο μήκος σκοινιού ανάμεσα στον ασφαλιστή και τον ασφαλιζόμενο μας δίνει χαμηλό FF), ολοένα και μικρότερες διαμέτρους - μικρό βάρος ίσον ταχύτητα και ταχύτητα ίσον υψηλότερες επιδόσεις και ασφάλεια. Σίγουρα όμως οι εταιρείες δεν επιδιώκουν να φτιάξουν ένα δυναμικό σκοινί που να κρατάει 3 ΚΝ!!!
Aυτό αποδεικνύεται και από τις προδιαγραφές των "δυναμικών" σκοινιών, οι οποίες σύμφωνα με την CE είναι
Summary of standard EN 892
Type 1 1/2 00
Impact force < 12kN < 8kN < 12kN
Number of UIAA falls ≥ 5 ≥ 5 ≥ 12
Dynamic elongation ≤ 40% ≤ 40%
Sheath slippage (UIAA ≤ 20 mm)
Extension at 80kg load ≤ 10% ≤ 12% ≤ 10%
(Άσχετο, αλλά μιας και το θυμήθηκα. Παναγιώτη δες την δυναμική επιμήκυνση του σκοινιού:
40%!!! Κάπου είδα πως δεν το πίστευες....)
Το δε τελευταίο δημιούργημα της ΒΕAL, το Joker υπερκαλύπτει ΟΛΕΣ τις προηγούμενες απαιτήσεις για μονό σκοινί και δεν είναι 11 mm., δεν είναι 10.5, δεν είναι 10, ούτε καν 9.5:
είναι 9.1 mm. Mε βάρος:
53 gr ανά μέτρο (
http://www.bealplanet.com/notices/joker/index.html )
Εκεί, αυτές οι διαφορές μετράνε πολύ... Στην ταπεινή μας την σπηλαιολογία όμως, είναι αλήθεια τόσο σημαντικές?
Όχι.
Γνωρίζουμε όλοι ότι τα σημερινά σκοινιά 8 χιλιοστών έχουν αντοχή 1800 κιλά. Εάν τους κάνεις και έναν κόμπο τότε κατεβαίνουμε ακόμη χαμηλότερα...
Οπωσδήποτε.
Έχει άραγε νόημα να έχουμε ένα κορδονέτο που να αντέχει 34 kn???
Στη σπηλαιολογία, όχι. Ούτε στην αναρρίχηση.
Ειδικά εάν σκεφτεί κανείς ότι τα βύσματα 8mm που χρησιμοποιούμε έχουν κατα πολύ μικρότερη αντοχή... (γι' αυτό και στην αναρρίχηση χρησιμοποιούν βύσματα 10mm ή αγκύρια με εποξική ρητίνη).
Εξαρτάται από το χαρακτήρα της διαδρομής... Υπάρχουν διαδρομές που γίνονται ΜΟΝΟ με καρύδια, friends και ιμάντες σε διαμπερή και μυτίκια. Οι γαζωμένες διαδρομές - πέρα από ότι αμφισβητούνται - θεωρούνται "εκπαιδευτικές" και sport. Κανείς δεν θα τολμήσει όμως να "γαζώζει" την Direct Americaine...
Aπό την άλλη να μην ξεχνάμε την πρόταση της FFS να χρησιμοποιείτε διπλή ασφάλεια ΑΚΟΜΗ και σε αλλαγές. Και δύο ισοσταθμισμένα 8αρια μας βγάζουν ένα 10αρι (και δεν ξεχνάμε πως το πρόβλημα πάντα είναι ο βράχος...)
Αξίζει άραγε τον κόπο να παροτρύνουμε τους νέους σπηλαιολόγους να μάθουν έναν ακόμη κόμπο ή θα έπρεπε να κρατήσουμε αυτού του είδους εξειδικευμένους κόμπους για την σπηλαιοδιάσωση?
Μέχρι να καταλήξει όλοι η "σκοινοκοινότητα" (ορειβάτες, αναρριχητές, σπηλαιολόγοι, canyoners κτλ) σε οριστικά συμπεράσματα επιφυλασσόμεθα και απλά τα θέτουμε προς ενημέρωση. Γι' αυτό δεν υπάρχει (ακόμη) οδηγία της UIAA αλλά πρόταση των οδηγών βουνού!!!
Αυτοί είναι οι προβληματισμοί μου για το θέμα. Ανεξάρτητα πάντως από αυτούς, θα πρέπει να συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την UIAA και τα πορίσματα από κάθε έρευνα της γιατί ποτέ δεν ξέρουμε που θα φανεί χρήσιμη μια νέα δεξιότητα ή μια νέα γνώση.
Σωστός...
Εν τέλει η δική άποψη είναι η εξής:
Νέα υλικά και νέες τεχνικές θα εμφανίζονται. Το nylon (το σήμερα) θα αντικατασταθεί από το dyneema (το αύριο). Ζούμε την μεταβατική, (ψιλο) χαώδη εποχή. Σαν και τότε που η ανεμόσκαλα πέθαινε και οι SRT έκαναν την δυναμική τους εμφάνιση. Τότε δηλαδή που στα σεμινάρια σου έδειχναν πως χρησιμοποιείς τη σκάλα, αλλά φορώντας ζώνη και ασφαλισμένος (ίσως ήμουν στα τελευταία σεμινάρια της ΕΣΕ που δίδασκαν την χρήση της σκάλας...).
Έπί του θέματος, αυτό σημαίνει πως αν η σημερινή στάνταρ διάμετρος σπηλαιολογικού σκοινιού (από nylon) είναι
9.5 mm. η στάνταρ διάμετρος σπηλαιολογικού σκοινιού (από dyneema) αύριο θα είναι
6 mm..
Με τις ίδιες αντοχές, αλλά κλάσμα σε βάρος!!!
Αυτό με τη σειρά του σημαίνει: νέους καταβατήρες, νέα φρένα, νέα υλικά, νέες τεχνικές, νέες δυνατότητες, νέους περιορισμούς...
Το αύριο θα είναι αρμάτωμα της Φτερόλακκας με ένα σάκκο σκοινί 6 mm. Kαι στο (ultra) light rigging αρμάτωμα με τεσσσαράκι κορδονάκι (θα κάνει και για πλέξιμο...)
(Στάνταρ υλικό προστασίας τότε θα είναι τα γάντια. Τα 4 mm θα κόβουν σαν ξυράφι...)
Προσωπικά βλέπω σε καμμιά δεκαριά χρόνια να κάνουμε μια εκδήλωση στο βάραθρο της Μονής Αστερίου όπου δίπλα στα dyneema και τα άλλα απίστευτα να ρίχνουμε (καλά να 'μαστε τότε να συνεχίζουμε...) μια παλιά ανεμόσκαλα, με ξύλινα σκαλοπάτια και κανάβινα σκοινιά, σε ένα παράξενο "αγώνα" έτσι για να τιμήσουμε τους πρωτοπόρους...
Γιατί κάποτε το βάραθρο της Μονής Αστερίου ήταν σπηλαιολογικός άθλος...
Δημήτρης